lørdag 5. juli 2008

Restemat

Om du er som meg, så har du ofte rester igjen etter middagen. Jeg tror veldig mange familier har det, siden det er vanskelig å planlegge hvor mye hver og en vil spise den dagen. Vi pleier å planlegge middager for en uke, og der jeg vet at det er fare for at det blir rester setter jeg av en dag til restemiddager. Men, så er det også de rettene der det bare blir en slant grønnsaker, ris eller pasta igjen. Kanskje en skvett saus, eller litt kjøtt. Hva gjør man med det?


En ting som er veldig dumt er å kaste det. Mat er veldig dyrt i innkjøp og man kan spare mange kroner i uken på å bruke opp restene etter maten. Jeg har samlet noen tips om hva man kan bruke restene til, har man fryser med litt plass i er det også lett å fryse ned restene. Vet du om noe flere ting rester kan brukes til enn det som står her, legg igjen en kommentar om det!


Melk og melkeprodukter som holder på å gå ut på dato: Melk som holder på å gå ut på dato kan fryses, og er like god etter noen måneder, brukes til å lage mat etterpå, ikke drikke. Jeg pleier å legge melk som jeg ser holder på å gå ut på dato i frysen, også tar jeg de opp til lørdagen og lager dynegrøt. (kokes opp som vanlig grøt, og settes i ovnen på 30grader i 4-5 timer) Og om du har igjen rester på grøten kan du lage rislapper
Rester av fløte (forsåvidt vin også) kan fryses i isterning-ting (hva heter det igjen, ikke posene men de harde?) og brukes når du trenger bare det lille ekstra i sauser, supper o.l.
Melkeprodukter som er utgått på dato er også super i vafler eller pannekaker.


Grønnsaker, kjøtt og brun saus fra f.eks søndagsmiddagen er ypperlig til lapskaus, denne kan også lages i store kvanta og fryses ned. Om man bare har en av delene igjen som rest, kan den delen fryses ned, også kan lapskausen lages senere når du har fått alt eller føler for å produsere lapskaus.


Pasta, salat eller skinke/kylling kan brukes til pasta/skinke/kylling salat til neste dag.
Pasta og skinke kan også brukes i skinkegrateng


Tacorester kan brukes til tacogryte, tacopizza eller tacopai, og også til en omelett neste morgen.


Om du har kokte poteter til overs den ene dagen, kan de fint legges oppi kokevannet med nye poteter neste dag. De ferdigkokte potetene trenger bare 5 min i kokevannet, og smaker som nykokt. Det går også ann å lage potetsalat, potetmos eller bondeomelett av dem. Eller kanskje, om du har fiskerester - plukkfisk - det er noe jeg husker godt fra min barndom, med flatbrød og gulrøtter til! Det er også mulig å steke ferdig kokte delte poteter raskt i en stekepanne med litt olje, så får du stekte poteter på null tid.



Har du brødrester er det godt med bruschetta, arme riddere eller brødpudding.



Rester av kokt ris kan fryses og brukes til stekt ris senere.



Fiskerester kan brukes i fiskeformer, fiskegrateng og fiskesuppe

Og hvem har vel ikke laga pytt i panne av rester før?

Ingen kommentarer: