lørdag 11. juli 2009

Søvnproblemer?

Grønn og skjønn skrev om dette i går kveld, og jeg ønsker å føre til mine egne erfaringer om temaet. Jeg er blandt dem som kan ligge våken i timesvis fordi jeg ikke får sove. Jeg er et B-menneske uten like. Jeg kan også være veldig utslitt uten å få sove. Dette har gjort at jeg har tatt med meg et par tips og råd på veien.

Grønn og skjønn linket til denne artikkelen på klikk.no om at tusenvis av nordmen har søvnproblemer. Hun skrev også om tipsene som Dr. Guy Meadows kommer med. Jeg vil føre til mine egne råd her, for jeg er ikke helt enig.

Urtete. Guy sier at man ikke skal gjøre seg avhengig av urtete og varme bad som en støttespiller. Dett er jeg uenig i. Det er ikke slik at du blir avhengig av dette. Urtete virker beroligende på kroppen og kan hjelpe deg å slappe av.
Jeg drikker f.eks Camillete, eller sovete de dagene jeg har vansker for å sove. I det siste har jeg gått over til å drikke en kopp te til kvelds. Da bruker jeg som regel Yogitea som er økologisk te med ayurvedisk perspektiv. De jeg bruker som oftest er Calming, womans balance, og Forewer young. Disse har nydelig smak, og hjelper meg å slappe av.

En annen ting er også å holde seg unna kaffe i store doser på kvelden. Jeg drikker ikke kaffe etter kl 14 nå. Da velger jeg heller te. Koffein kan gjøre meg mer konsentrert så jeg drikker noen ganger en kopp eller to om morgenen, spesielt de dager jeg vet jeg har mye å gjøre. Ellers går det mer i te igjen. Yogitea har en som heter green energy med guarana som er veldig god, og den med LimeMint bytta jeg ut kaffe med i en periode.

Varme bad. Joda, varme bad er også utrolig effektivt. Så fremt man har badekar selvsagt. Det har ikke jeg lengre. Derfor har jeg gått over til å bruke fotbad. Urte-haven SPA fot og badesalt er kjempegodt til dette. Jeg bruker selvsagt den som er beregnet til avslapping.

Brenning av olje. Dette er jeg en stor tilhenger av da jeg ser hvor effektivt det er på min sønn. Vi brenner rett og slett litt olje med noen dråper eteriske oljer i på rommet hans om kvelden. Han har alltid vært lenge oppe om kvelden, og får noen ganger ikke sove før 23. Dette er ikke fordi vi ikke prøver. Vi har prøvd alt. Alt fra å la han legge seg rett etter barnehagen til å la han være våken, fra å gi han diverse te, bad, havregrøt. Lese bok, synge sanger, høre på eventyr. Ingenting har hjulpet før nå den siste tiden da vi innstallerte en oljebrenner på veggen, (når det skal være på barns rom må det være fast) og brente litt olje. Vi bruker eteriske oljer av lavendel, jasmin og benzoin.

En annen ting vi gjør er å massere. Jeg masserer gutten på ryggen, eller føttene om kvelden med en egnet olje. Vi bruker som regel sensitvie neutral oil fra Urte-haven. Dette hjelper musklene hans å slappe av. Hvis det passer slik masserer også mannen meg. Da bruker vi som regel olje med tilsatt eteriske oljer.

Kaldt rom. Nå på sommeren er dette essensielt. Ha det kaldt på rommet. Åpne opp vinduet om dagen slik at det blir kaldt til du skal legge deg. Ha evt en vifte som går, men pass på at du ikke får luften rett på deg da du kan bli forkjølet av dette.

Karbohydratrik mat. Ah. havregrøt.. Min favoritt;) Ha oppi litt eplepure, rosiner og kanel. Og gjerne litt kruskakli for mer fiber.

Avspenningsteknikker.
For noen år siden fikk jeg denne avspenningsteknikken av en fysioterapeut, og det har hjulpet meg veldig mye. Ligg helt strak i sengen. Pust dypt, inn nesen og ut munnen. (som når kvinner skal føde) Stram en muskel om gangen. Begynn med tærne og beveg deg oppover der det føles naturlig. Tær-strak fot-legger-rumpe/lår-bekkenbunn-mage-hender-skuldre-hode. Hold i ca 20 sekunder på hver muskel, eller så lenge du kan. Repeter 3 ganger. Husk å hele tiden puste.

2 kommentarer:

Løvinnen sa...

Det hørtes veldig lurt ut alt du sa:)
Jeg likte spesielt det med duft-oljebrenneren på din sønns soverom. Det har jeg veldig stor tro på!:)
Anbefaler deg forøvrig å prøve diverse løsvekt te... Har mer effekt enn posete:)

ecoMamma sa...

Men, er det bevist at løsvekt te har mer effekt en posete?
Jeg bruker løsvekt te også, men det er helst på morgenen, da jeg orker å styre med tesilen :p