søndag 27. april 2008

Hagesenter

I dag har vi vært på plantasjen for å se litt på utvalget de har der. Vi har nemlig ikke vært i den plantasjenbutikken før, så det var egentlig på tide.
Åh, så mye gøy å se, så mye rart.. Mammaen kunne ha gått mellom hylleradene enda og bare drømt seg bort hun.
Det eneste vi viste at vi skulle ha var ompottings-potter til tomatene og solsikkene våre, de har blitt store nå, og trenger så absolutt nye potter, og blomsterpinner. Men, på et så stort hagesenter må vi kjøpe med oss litt mer når vi først er der.
Vi trengte litt jord, så det ble fire sekker siden de hadde salg. Da har jeg en stund hvertfall. Fant en herlig liten lavendelplante som jeg skal ha i det ene bedet mitt, sammen med gravmyrt. Viste vi hadde gravmyrt fra før av, men jeg har fått en liten ting for blå blomster for tiden, også er den vist en legeurt! (så mye man finner ut av blomster når man først studerer de litt) Lavendel er en plante som har vært i mitt hjerte siden jeg fikk det servert i sukker når vi skulle spise vaniljeis på de varmeste sommerdagene i Larvik. Jeg gikk langs plantene og drømte om å ha mine egne, nå håper jeg det skal skje, og at jeg klarer å få den stor og flott!
Så kjøpte vi 20 små stemorsblomster i mange forskjellige farger. Tenkte plante noen i bedet, og noen i en krukke ved døren for å få sommerstemning der også.
Så kjøpte vi lekehageredskaper til prinsen, og det første han gjorde da vi kom hjem var å gravde opp bedet utenfor kjøkkenvinduet, heldigvis fikk jeg reddet gressløken og jordbæra!
Vi kjøpte også en huske til å ha i plommetreet, nå fantaserer ho mor om late dager i solen mens ungene leker i hagen og buskene bugner av bær og frukt!
Jeg kjøpte også endel frø, så kan vi så litt i løpet av uken. Kjøpte: Oregano (det mest brukte krydderet i kjøkkenet vårt), Squash, vinterpurre, Gresskar (den blir spennendes), forglemmegei og blåklokker (som er mammas favorittblomster)
Fra før har vi: slangeagurk, grønnkål, gulrot, tomat, karse, dill, solsikke, ruccola, persille, og sukkererter, så nå planlegges bedet og grønnsakshagen utifra Tor Smaaland`s bok Late kjøkkenhager. Drømmen om hagen er her framdeles selv om det er første året jeg prøver meg, til tross for at jeg er helt "grønn" på hagearbeid, og tross av at plast-drivhuset mitt ble tatt av vinden i går og ga meg en liten støkk i jomfruhagedrømmen..

Ingen kommentarer: