lørdag 26. april 2008

Økologiske valg

Hvordan har det seg at verden er opptatt av at matvarer skal sprøytes med masse rare giftstoffer?
Hvorfor behandler vi ikke produktene naturlig?
Jo, fordi vi nå frakter produkter fra andre siden av verden, det kan raskt ta noen dager, og da må produktene være fersk til de kommer i butikkhyllene og allerhelst noen uker til, slik at det ikke blir så mye svinn for butikken og forhandlerne.
Men, har vi godt av det? Kan det ikke være farlig å bruke sprøytemidler for å få produktene til å vare lengre?
Forskning viser bla annet at økologisk melk inneholder mer Omega3 enn vanlig melk, en annen forskning sier at øko-appelsiner inneholder mer vitamin C enn vanlige appelsiner.
Hvorfor velger vi da å sprøyte produktene, noe som fører til nedsatt næringsinnhold i produktene, samtidig som det fører til miljøforurensning?

Jeg har blitt mer bevist på dette ettersom jeg leser mer og mer om det. Der jeg har muligheten kjøper jeg økologiske matvarer, kosmetikk og klær. Jeg føler jeg er konstant på leting etter økologiske alternativer. Dette er mitt første innlegg om økologiske produkter, må det bli fler i min søken etter naturen igjen.

Ingen kommentarer: