tirsdag 20. januar 2009

Endelig vaskenøtter


Endelig har jeg fått tatt inn vaskenøtter på Meditrina.no
Dette har jeg gledet meg til lenge da jeg selv bruker vaskenøtter og dermed ønsker å tilby kunder et miljøvennlig alternativ til tradisjonelle vaskemidler.
Vaskenøtter er frukter fra treet sapindus som vokser naturlig i India. Vaskenøttene frigir saponin når det kommer i kontakt med vann. Saponin er et naturlig såpestoff. Både vaskenøttene og saponin er biologisk nedbrytbar og kan komposteres. Anbefalles virkelig.
Jeg har flere ganger opplevd hvor glad jeg er for å bruke vaskenøtter. Sist gang jeg hadde vaskepulver i hus var da storebror skulle hjelpe meg å henge opp klær. Han var oppå vaskemaskinen da tørkesnoren er i taket der. Så satt han seg ned på vaskemaskinen og begynte å leke i tingene oppå der. Bla annet vaskepulveret. Plutselig kom en støvsky opp i øynene hans, og han hylte. Det gikk heldigvis bra, men jeg fikk meg en god støkk og en påminnelse om hvorfor vaskenøtter er bedre for oss.

På meditrina har vi tatt inn to forskjellige typer.
Nøttene i pakker på 1kg, 500g og 250g
Og Økologisk vaskemiddel laget av vaskenøtter. Dette har også blitt debiomerket.


Ingen kommentarer: