onsdag 28. januar 2009

Såre enkelt..

I dag har jeg vært litt slik mamma jeg ønsker å være. Jeg har nemlig stått over grytene å kokkelert. Jeg har laget tomatsaus basis av restene av de hermetiske tomatene jeg til stadighet har i skapet mitt. Den kan brukes som den er som tomatsaus til spaghetti og andre ting, men kan også tynnes ut med kraft og lages suppe av. En del ble brukt til middagen og to deler ble fryst ned til senere.

Samtidig som jeg sto der over grytene skar jeg opp en mega gullerot for storebror, slik at han og jeg kunne tygge i oss noen biter før middag. Han bestilte det vanlige - kaptein sabeltann gullpenger.
Når han var lei av å tygge gullpenger tok jeg restene oppi litt vann og kokte møre, så moste jeg dem med den nye favoritten i huset - stavmikseren. Puttet oppi litt kraft og morsmelkerstatningspulver(her kunne jeg selvsagt også ha brukt morsmelk) og vips, babymat. Så enkelt og så greit. Lillebror kunne spise sammen med oss, og jeg kunne nyte litt mer fred enn vanlig.
Restene fra gullerotmosen kan jeg fryse ned i isbitformer, og ta opp porsjonsvis når vi trenger.
Neste uke avanserer vi litt, og har i potet også. Dette er ting som kan kokes med maten vår, bare ha en ekstra gulrot og potet sammen.

Så lett er det å lage hjemmelaget babymat. Også er det så utrolig mye billigere enn kjøpeglassene i butikken. En annen viktig faktor er at du vet hva du gir barnet ditt, hvertfall hvis du bruker økologiske grønnsaker.

Ingen kommentarer: