lørdag 7. juni 2008

30 days

I ettermiddag så jeg noe på tv2 som vekket min interesse. Programmet heter 30days og er en serie laget av mannen bak super size me - Morgan Spurlock. Serien tar for seg aktuelle problemstillinger og fordommer blant forskjellige mennesker. Noen mennekser blir tatt ut av det miljøet de lever i, og plassert i et miljø langt fra deres hverdag. Akkurat denne episoden - episode 5 i sesong 1 var som laga for meg, to typisk amerikanske 30åringer fikk bo i en økolandsby. De fikk mange utfordringer i løpet av de 30 dagene, de skulle blant annet lage solcellepanel på taket for å få strøm i huset de skulle bo, dyrke grønnsaker, spise vegansk, ordne en bil slik at den kunne gå på grønnsaksolje og lage menneskegjødsel.
Det virket som om de største problemene de to møtte på var for han: at han ikke fikk spise kjøtt. Han hadde på forhånd blitt fortalt at skulle han spise kjøtt der inne måtte det bli ikke-ferdig-pakket økologisk kjøtt.
For henne: at hun ikke kunne dusje hver dag, og ikke bruke hennes vanlige kosmetikk. Hun måtte bruke biologisk nedbrytbar kosmetikk, siden det de brukte i dusjen gikk tilbake til naturen.
Jeg syns programmet var interessangt, man lærte nok noe av å se det, samtidig som det var provoserende siden disse to menneskene ikke så ut til å klare å tilpasse seg livsstilen i økolandsbyen. En annen ting jeg fant provoserende var at de beboende på økolandsbyen ikke gjorde noe for å hjelpe dem med problemstillingene demmes. Hva om de kunne vist dama hvordan hun lagde sin egen kosmetikk - kanskje hun også da ville bli mer bevist på forbruket sitt hjemme.
På forhånd av oppholdet, og når de var ferdig hadde de to tatt en test som viser hvor mange jordkloder man trenger hvis alle mennesker lever som dem. I begynnelsen trengte de 17jordkloder (!!!) når de var i økolandsbyen var det redusert til 1,3 (mener jeg å huske)
Hvor mange jordkloder trengs for ditt forbruk? Ta testen her.

Ingen kommentarer: