mandag 4. august 2008

30days - Dag 1

Jeg skrev i går at vi ikke skulle unne oss noe godt. I dag kom derrimot farmoren til storebror på besøk, hun hadde bursdag, og hadde tatt med seg kake. Man kan vel ikke takke nei til sånt? En gave er en gave. Så vi koste oss litt med kake, men ellers har vi nesten bare spist rester i dag. Ostesmørbrød til frokost fordi vi hadde en gammel skalk ost og brød som måtte brukes der og da. Det ble ikke laget noe middag for alt ble bare tull. Vi brukte restene etter helgens grøt til å lage rislapper, og vi har spist bær fra hagen.

Rislapper
5 dl rester av risgrøt
3 ss sukker
1 dl hvetemel
0,5 ts kardemomme
3 stk egg
Bland alt sammen til en tykk røre. Stek i stekepanne som små pannekaker.

Jeg har også lagt litt planer i dag, om hvordan vi skal klare å gjennomføre prosjektet 30days.
Jeg har lyst til å bruke denne tiden på å gjøre storebror mer bevist på at ikke alle mennesker i denne verden har mat på bordet hver dag, og ikke alle kan få nye leker bare fordi de går forbi en lekebutikk. Jeg har fått tips om å fjernadoptere, men jeg tror jeg skal vente til jeg er ferdig med graviditeten. I stedet kommer jeg til å fordype meg i et land hver uke (joda, det blir en lærerik prosses for mammaen også dette her) og en dag i uken kommer jeg til å lage mat fra dette landet, samt at jeg forteller storebror om hvordan de har det i det landet. Om noen har ideer om hvilket land jeg bør fordype meg i, så kom med det!! Kanskje vi også kan gå på biblioteket og låne bøker som handler om de forskjellige landene.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg syns India er et veldig godt land for slikt, og kan tilpasses til alle aldre egentlig, selv om ikke alle sakene er like egnet for de aller minste. (Og så er det veldig enkelt å finne gode oppskrifter på indisk mat.)

Man har: Fattigdomsproblematikken som gjelder for større deler av befolkningen, kastesystemet (og likheter til klasseinndeling i vårt samfunn), kvinners stilling (mange kvinner blir fortsatt satt fyr på av svigerfamilien sin når de ikke er fornøyd), religion, Gandhi og ikke-voldsfilosofi, hellige kuer og et alternativt syn på dyr og kjøttspising, imperialisme og rasisme.

Anonym sa...

Funderat på CIA= inte kompetenta. Jfr CIA chefen "göra en osynlig organisation", "Vi har besegrat terroristerna i Al Qaida och Irak" etc.
Och alla misstag dom gjort - övervakning etc.
Bättre andra länder kräver att usa upplöser dess organisation - dom har ju sin armé.
USA är bara 1 stat bland stater.
Vi glömmer ju hur ovanligt Norden är - och då speciellt Sverige . Jag tror ju på en mer nordisk värld - dvs samarbetemed andra länder än USA
Tex uk, Iran etc
Nya allianser trippelallianser kring rymdprogram, laser etc.
Nato tex kan ju också vara Passé

Ang deras kompetens= dom utnyttjar ju en massa forskare från andra länder och är inte själva speciellt g-intelligenta.
Och Echelon etc (att Norden, Europa tillåter detta).
Få väck dom från Norden .
Dom egyptenavisningarna i sverige (kostade ju flera miljoner).