mandag 18. mai 2009

Kosmetikk og farlige stoffer

Jeg er utdannet hudpleier.. (vel, nesten. Jeg fikk ikke med meg russetiden og eksamen pga barnefødsel – men, nesten) Jeg har alltid vært opptatt av huden, produktene vi smører på oss, og stoffene i det. Da jeg begynte på videregående var naturfag og matte ynglingsfagene mine. Noen må like disse fagene også. På hudpleien var det kjemi som var det store. Hvorfor virket stoffene i kremene slik, hvorfor reagerte huden på den? Hva virker best på tørr hud? Ja, var det snakk om ingredienser så var jeg fram på. Etter hvert når jeg ble gravid ble jeg også litt opptatt av dette med om kosmetikk produktene var trygg å bruke ved graviditet, til barn osv.
Etter graviditeten begynte jeg å jobbe hos The Body Shop. Jeg var kjempefornøyd fordi de hadde de verdiene jeg mente var riktig da. De var sterkt imot dyretesting, ingrediensene skulle være så naturlig som mulig, og hvis fairtrade muligheten var tilstede valgte de alltid det.
Etter hvert som jeg jobbet hos TBS ble jeg mer og mer skeptisk generelt på kosmetikk. Jeg leste veldig masse nyheter om det, både i Norge og (spesielt) USA, og ble mer og mer engstelig mtp ingredienser. De aller fleste tror at myndighetene passer på oss når det gjelder farlige stoffer. Dette viser seg gang på gang at ikke stemmer. Jeg TROR at myndighetene er kjøpt og betalt når de ikke kan forby stoffer som i undersøkelser har vist seg å være farlig for hormonutviklingen til f.eks dyrefostre hvis mor fikk store doser under graviditet.
Og jeg FRYKTER at myndighetene er kjøpt og betalt. Jeg ser at verden kunne vært annerledes om utviklingen ikke hadde gått så fort som nå, og vi hadde satt oss ned for å tenke på livets kvaliteter framfor penger…

Jeg sluttet etter hvert å jobbe hos TBS. Jeg klarte ikke å anbefale produktene deres med bla annet parabener (vel 90 % av dem gjør det) Det var rett og slett moralsk feil for meg.
Da jeg ble gravid med nr 2 kjente jeg igjen angsten for å skade barnet mitt med produkter jeg bruker for egen velvære. (eller for den saks skyld vasker huset med)
Sommeren 08 tok jeg kur online. Økologisk kosmetikk, det var ikke noe nytt for meg å hente der da jeg kunne alt. Jeg hadde en genuin interesse for det, og leste opp og ned dagen lang om temaet.
Derfor utvidet jeg søken etter trygg kosmetikk, og opprettet meditrina.no som er et nettsted for dem som er opptatt av naturlig livsstil og økologi. Det er en selvfølge at jeg legger vekt på kosmetikk da dette er mitt utdanningssted.
Framdeles leser, leser og leser jeg om dette. Det er så uendelig mye å lære. Og når jeg føler jeg begynner å få noenlunde kontroll på en ingrediens, ja da dukker det opp en ny. Derfor leser jeg litt til, Og, når jeg har lest på ingredienser, ja da går jeg hjem for å kaste.. Jeg ønsker ikke å ha farlige stoffer i mitt hjem. Jeg eliminerer en del, og kommer nok til å eliminere en hel del til etter hvert. Det handler om babysteg for en grønnere livsstil – for å hindre at mine barn, mann og jeg blir syk av stoffer vi har smurt oss med, vasket huset med, laget mat med, spist og drukket. Alt monner opp, det er bare en veldig lang prosses dit.

4 kommentarer:

Anne sa...

Det er virkelig bra at det finnes slike som deg som går ingrediensene kritisk etter i sømmene og jobber for å finne alternativer! Det virker heldigvis som om flere begynner å bli bevisste på dette nå og det begynner å bli lettere å finne sunnere/grønnere alternativer, og det er kjempebra!

Jeg synes at myndighetene burde ha en føre-var holdning når det gjelder hvilke ingredienser som er godkjente for bruk i kosmetikk og hudpleie. Det er bra det finnes merkeordninger slik som svanemerket som har strengere krav til ingrediensene.

Ellen Marie Albertsen sa...

Jeg blir så glad når jeg leser slike innlegg! Endelig er det flere og flere som får øynene opp (og ut)for at staten faktisk godtar slike stoffer fullt ut og støtter gift for alle penga.. F.eks er staten inne på at fine produkter som aloe vera og vitaminer kanskje ikke skal bli lovlig å selge på helsekosten om en stund, eller at solkrem med giftstoffer skal bli påbudt til høsten! Det er helt SYKT!!!

Naturlige Anita sa...

Anne Olga:
Det er bare med god informasjon at vi blir bevisst på ting... ;)

Løvinnen: Ja, det er faktisk en EU regel som trer i kraft nå i sommer som bla annet gjør at dr.hausckha sine solkremer trekkes fra markedet. Bakgrunnen er god - det skal være 1/3 så mye beskyttelse for UVA som UVB, men det er desverre ikke mulig å få til med fysisk solfaktor.

Det er også sånn med helsekosten. Hvis vi som jobber med det sier at det virker, ja da skal de ha det som legemiddel.

Cecilie sa...

Hurra for at det fins sånne som deg! :D Staten er kjøpt og betalt, og de vil ikke vårt beste. Hadde de villet det så hadde såkalt alternativ medisin også blitt dekket av folketrygden. I stedet for vil de heller sprøyte oss fulle av giftstoffer og bare behandle symptomene våre, og ikke årsakene.

Hadde de villet vårt beste hadde økologisk mat vært påbudt og statssubsidiert, de hadde ikke drevet med chemotrails eller tillatt atomkraftverk.

Jeg vet dessverre ikke så mye om kosmetikk og giftstoffene i dem, selv om jeg sakte men sikkert lærer meg litt. Kunne du ikke skrevet et innlegg om f.eks parabener, hva de gjør og hvilke produkter vi bør styre unna?