mandag 4. mai 2009

Man er hjelpesløs som foreldre

Igjen kommer det nyheter om at barn er smittet av E.coli. Igjen kjenner jeg frykten bre seg inni meg. Sist gang var det snakk om en tenåring fra "nabokommunen" vår.
Jeg har selv to barn som spiser alt de kommer over, ja til og med småen på bare 8 mnd spiser nesten som oss nå. Og jeg kjenner jeg blir bekymret for disse. Bekymret for at det skal være noe i maten vi spiser.
Det er slik det er, når andre produserer maten for oss. Kan vi stole på at alle på enhver fabrikk vasker hendene sine før de tar i maten? Kan vi være trygg på at det ikke kommer tarmbakterier fra kuen som blir slaktet? Det viser seg gang på gang at vi ikke kan være 100% sikker.
Heldigvis har vi et strengere hygienetiltak nå enn vi hadde før, og det forekommer mindre smitte.

Jeg kom over noen fine tips for å hindre smitte på ditt kjøkken, legger de ut her, så kan vi ihvertfall gjøre det vi kan for å hindre smitten.

GODE RÅD MOT SMITTE
# Uansett om maten du har kjøpt er trygg i utgangspunktet, bør du sørge for god hygiene på kjøkkenet for å hindre bakteriespredning.

# Vask alltid hendene grundig både før og under matlagning.

# Vask av fjøler og kniver hver gang de har vært i bruk.

# Gjennomstek alltid mat basert på kjøttdeig. I hele kjøttstykker lever bakterier av denne typen bare på utsiden, og gjennomsteking er derfor ikke nødvendig.


Så får vi håpe de finner smittekilden snart, før vi mister flere.

3 kommentarer:

Ellen Marie Albertsen sa...

Det er som du sier... kan man noen gang være sikker, og egentlig ikke:/

Kjæresten min har lært meg en god kjøreregel på kjøkkenet. Ikke bland liv og bæsj, banalt men effektivt for sosehoder som meg.
Altså, sosehode i den form at jeg tenker ikke meg om i tilfeller som at jeg legger ting som har vært på samlebåndet på brødfjøla. Eller kanskje rått kjøtt på brødfjøla og at hender må vaskes hvis man har tatt i rått kjøtt eller kylling (salmonella) Etter å ha tatt i egg må man f.eks vaske hendene, det er utenpå skallet smitten ligger.. osv osv.. Bæsj vs. liv. Enkelt og greit:)

Naturlige Anita sa...

Ja, det var lurt. Heldigvis er det noen år til guttungen skal lage mat selv kjenner jeg.

Den hvetefrie jenta sa...

Jeg kjenner også på frykten, har nesten helt kuttet ut storfekjøtt jeg. Og tør ikke gi barna mine salami...Prøver å kutte ut mest mulig kjøttprodukter, egentlig. Men man klarer ikke å beskytte seg mot alt så klart. Bra tips du har lagt ut!