mandag 4. mai 2009

Mål for mai.

Mai er en vakker måned. Det er faktisk den måneden jeg har bursdag. Det er en måned der ting spirer, og solen varmer. Jeg elsker våren, jeg elsker mai.
Vi har satt oss som mål for 2009 å spare, betale ned mesteparten av det vi skylder, og kvitte oss med unødvendige ting, herunder både ting som tar opp plass i hjemmet, forskjellige abbonement, og unødvendige kjøp. For å kunne nå disse målene må vi sette oss månedsmål også.

Målet for mai er å bruke 750kr i uken i dagligvarebutikken, samt ikke noe i andre butikker. (jeg er fæl på å bruke penger på jobben)

Hvordan skal vi klare dette?
Hver mandag skal vi lage en invetarliste over kjøleskap, frys, skuffer og skap. Utifra disse listene skal vi planlegge meny for uken. Vi skal bruke opp mest mulig av det vi har hjemme fra før. Det er egentlig bare tull å kjøpe mat når man har masse i skuffer og skap som snart går ut på dato.
De varene vi kjøper skal være av beste kvalitet. Vi skal styre unna poser og esker som ofte er dyre og full av e-stoffer og salt. Maten skal i størst mulig grad lages hjemme.
Vi handler mest på Kiwi, da dette er vår lokalbutikk. Spar som ligger i nærheten er alltid dyrere. Men, de pleier å ha noen gode tilbud. Har de dette denne uken skal jeg benytte meg av det, men da skal jeg bare kjøpe akkurat det som er på tilbud.

Skal jeg jobbe tidlig skal jeg lage kaffe på termos evt. termoskoppen å ha med meg, så slipper jeg å betale 10-20kr for en kopp kaffe. Det å kjøpe en kopp kaffe to-go bidrar også til mer avfall da det er et engangsprodukt.

Jeg skal ALLTID ha med meg mat på jobb. Uansett om det er en lang eller kort vakt, tidlig eller sent. Og jeg skal spise denne maten. Jeg må planlegge litt hvordan jeg skal klare å finne god mat som er lett å spise i butikk. Jeg har nemlig ikke spisepause når jeg jobber da jeg er alene på jobb.

Jeg har lyst til å begynne å fiske igjen, så kanskje vi kan ta en av helgene i mai å sette ut båten. Problemet med denne er at vi har nøst ca 45mins kjøring hjemmefra, og i fjor sank den da vi ikke var tilstede for å ause når det regna som værst. Her må vi planlegge litt, evt prøve oss på å fiske fra land. Det er mange flotte steder her som egner seg til dette.

2 kommentarer:

Anne sa...

Dette er jo en bra miljøplan også det :) Et spare-/miljøtips fra meg på matfronten er å bruke en del linser og andre belgfrukter (hvis dere tåler belgfrukter og får tak i det der du bor). Selv om man kjøper økologiske linser blir det en god del billigere enn kjøtt, og kombinerer man det med ris eller kornprodukter blir det en bra proteinsammensetning også :)
Lykke til med prosjektet!

Naturlige Anita sa...

Det er helt sant. Jeg bruker endel linser og bønner fra før, men mannen er ikke kjempe glad i det. Han har derrimot kommet litt mer på gli.

Har du forresten sjekket mailen din i det siste?