mandag 19. mai 2008

Caldo Verde

Caldo verde er en suppe som regnes som Portugals nasjonalrett, jeg ønska å prøve den fordi jeg hadde alle ingrediensene hjemme, og fordi jeg er glad i retter med grønne blader.

ca 600g poteter oppskåret i terninger
2 hvitløksfedd hakket
2 ss olje
1 1/4 l vann
ca 200g grønne blader - spinat/grønnkål
krydder


Ha poteter, hvitløk og olje i en stor gryte, la det surre i 5 minutter
Hell over 5dl vann og la koke under lokk til potetene er møre, ca 15-20 min.
Bruk en hullsleiv til å mose potetene i kokevannet, hell på resten av vannet og la det koke opp, krydre så med ønsket krydder.
Ha i de grønne bladene og kok max 2 min slik at ikke bladene bli vassen.
I den orginale oppskriften er det med chorizopølse, men siden jeg ikke spiser kjøtt denne uken kutta jeg det ut.


Det går også ann å ha på grønnsaksbuljong, jeg brukte endel krydder i denne retten, samt grove rundtstykker til, og jeg ble god og mett.
Dette var en rett som var gøy å lage, det syns også prinsen, for vi var ute i hagen før vi begynte for å plukke grønnkålen. Den skulle ha vært brukt for en stund siden, men var like god uansett!
How low can u go - uke 21 - 0kr brukt


Ingen kommentarer: