torsdag 15. mai 2008

Urtebed/kjøkkenhage del 1

Jeg elsker tanken på å kunne leve av det jeg kan produsere selv. Fantaserer om villsau og høns i hagen, og grønnsaker på markene. Selvsagt skal det endel til for å kunne leve av det, og jeg har nettopp begynt å leke meg med hage, men drømme - det gjør jeg til stadighet..



Denne hagen var så overgrodd og lite tatt vare på i løpet av de siste årene, så de stedene det var antydninger til bed var det så grodd igjen at jeg ikke så hvordan jeg skulle komme til ende i det. Det eneste som var en indikasjon på hvor bedene tidligere sto var trestokkene rundt om i gresset og noen blomster innimellom. Hvis jeg skulle kunne ta meg av denne hagen, noe jeg ser på som naturlig, så måtte det drastiske tiltak til. Denne uken, og tidligere har blitt brukt på å klippe gresset, som var vokst seg høyt! Jeg fikk plutselig et innfall, og kjørte gressklipperen over hele liksombedet - nå skulle det bli kjøkkenhage...

Gårsdagen ble brukt til å grave opp det som var der fra før, fjerne røtter og ugress, og klargjøre det. Det må nok mer til, men vi er godt i gang. Mannen hadde også henta flere pallekarmer på jobben. Jeg hadde sett meg ut hvordan det skulle se ut, men det var veldig skjevt i bakken, så jeg klarte ikke å få det til, skal se om mannen kan hjelpe meg med det en av dagene i helgen, men det haster ikke, for først skal pallekarmene males i lik farge som sandkassen vi bygga tidligere, og da må det bli hakket bedre vær først, for i dag er det utrygt. Skal også grave opp en liten krok vi skal ha to pallekarmer i (oppå hverandre) også skal gulrøttene og kanskje purre plantes der.




Vi blir nok ikke selvforsynt i år, men vi får endel gøy i hagen vår håper jeg.

Ett før bilde, og to under prossesen.. Neste steg er å få pallekarmene malt.




Ingen kommentarer: