mandag 12. mai 2008

Verdens Vegetar Uke

Verdens vegetar uke er neste uke (19. - 25. mai) og i den anledning er det mye skriverier på nett om vegetarisme og spesielt denne vegetar uken. I amerika kan du også få en gratis vegetarburger om du besøker et fast food sted i løpet av denne uken. Her i norge er ikke denne saken så kjent, det er en stor grunn til å skrive om det syns jeg.

Selv er jeg ikke vegetarianer, men jeg spiser vegetarisk mat minst en gang i uken og noen ganger oppmot to-tre dager i uken. Det gjør jeg for å spare miljøet for CO2 utslipp. Miljøet er altså mitt hovedargument til hvorfor jeg kutter ut kjøtt i middagen to - tre dager i uken. "Kjøttproduksjon er svært energikrevende, så energikrevende at det er den faktoren som veier tyngst når det gjelder utslipp enten maten er kortreist eller langreist" Kilde - aftenposten. Andre grunner til å velge å bli vegetarianer er dyrevelferd og helsemessige grunner

PETA har gjort seg veldig aktiv i denne saken, og bruker denne uken aktivt for å fronte saken sin. De har også en side, der du kan gi løfte om å ikke spise kjøtt under denne uken. Det syns jeg er et veldig bra tiltak. Det kan gi mange en liten forsmak på hvordan det er å være vegetarianer, og også på hvordan det er å kutte ut kjøttet.
Jeg har signert, og gleder meg til å bruke en hel uke på vegetarmat.

Mange syns det høres vanskelig ut å leve som vegetarianer, men det er ikke så vanskelig som man vil ha det til. I begynnelsen er det kanskje lurt å ikke kutte ut alt, kanskje meieriprodukter og egg skal være lov (det skal hvertfall jeg gi meg lov til denne uken) Da blir det Lakto-ovovegetabilsk kost som er litt lettere å prøve ut enn vegankost der det ikke brukes meieriprodukter eller egg. Om man liker det man prøver, går det også ann å gå over til å bli veganer etterhvert.

Jeg tenkte jeg skulle legge ut noen oppskrifter på vegetarmat her, så kan du også få et spark bak, men det enkleste er å spise det man allerede spiser, men kutte ut kjøttet. F.eks

Frokost/lunch: Musli med youghurt
Brød med ost og grønnsaker
Havregrøt
Smoothie
Pannekaker
Scones

Middag:
Pasta med saus og salat, dropp kjøttet
Suppe laget på grønnsaker med grovt nybakt brød til
Pizza uten kjøtt
Salater varme og kalde
Fisk om du velger å tillate det i ditt kosthold

Bruk også endel bønner og linser for å få i deg protein du mister fra kjøttet.

Oppskrifter kommer senere..

Ingen kommentarer: