torsdag 15. mai 2008

vaskenøtter

Hvor mye kjemikalier bruker du når du vasker klærne dine? Og hvor mye tror du blir igjen i klærne etter vask? Er dette bra for huden? Finnes det alternativer?

I dagens samfunn skal alt bli helt rent, og vaskemidler stappes fulle av kjemiske stoffer for å få klærne helt ren, helt hvit eller myke. En gjennomsnits klesvask består først i vaskemiddelet - pulver eller flytende, skyllemiddel også en runde i tørketrommelen, som så absolutt ikke er bra.

For ca et år siden leste jeg på nett at alle skyllemiddel inneholder stoffer som gjør at det ikke blir svanemerket, jeg brukte skyllemiddel fordi jeg likte lukten, ikke fordi jeg syns klærne ble noe særlig mykere. Så jeg valgte å slutte med skyllemiddel den gang, brukte heller et par dråper duftolje/eteriske oljer for å få lukten.

Så da vi flyttet i høst tok jeg det tunge valget ved å ikke kjøpe tørketrommel til det nye huset - det var tøft i begynnelsen, men jeg viste jeg sparte mye strøm og også miljøet. Nå når det er tørt ute er det ikke noe problem lengre, jeg har gode tørkemuligheter ute, og jeg kommer nok ikke til å skaffe meg tørketrommel igjen.

Nå var jeg klar for et nytt steg for å gjøre klesvasken min grønnere, jeg hadde leta rundt etter miljøvennlige vaskemiddler, og funnet noe jeg ville prøve. Men siden jeg handler stort når jeg først handler hadde jeg endel vaskemiddler igjen, og fant ut at det beste (økonomisk og mtp søppelproduksjon) var å bruke opp det først. Så hadde jeg glemt bort dette nye vidunderet kalt vaskenøtter, som jeg ville prøve, helt til det kom opp en diskusjon rundt det her, da tenkte jeg at NÅ var det på tide.
Bestilte fra bleieboden, som leverer tøybleier og har vaskenøtter fordi det er et godt alternativ til vaskemidler på tøybleier (og også andre klær) Bestillingen gikk greit, og varen kom raskt, jeg har bare positive ting å si om bleieboden.

Nå lurer du sikkert på hva vaskenøtter er, hva de kommer fra og hva de gjør.

Vaskenøtter (soap nuts) er fruktene på et tre som kalles Sapindus Mukorossi, disse fruktene inneholder sapponin som frigjøres i varmt vann (30-90 grader).
Siden vaskenøtter ikke inneholder kjemikalier og er helt naturlig kan de komposteres etter bruk, og trærne er en fornybar ressurs som gjør at vaskenøttene er miljøvennlig i produksjon.
Nå har jeg prøvd vaskenøttene i ca en uke, har vasket mye rart, dagligvasken vår, håndklær og kluter, mørkt, lyst, med og uten duftoljer. Og jeg er veldig fornøyd! Siden vaskenøtter ikke inneholder naturlig blekende stoffer bevarer det fargen i mørke klær, men det er anbefalt å bruke ecover blekemiddel på ca hver fjerde hvitvask. Vi hadde en ulykke her, prinsen slo hodet sitt og det var blo over alt! Jeg brukte flanellstørklene jeg har fra han var liten til å tørke opp, for det var ikke så krise om de ble missfarget, også satt jeg vaskenøttene på prøve - uten blekemiddel... Tørklene kom ut skinnende rene og helt hvite!
Disse nøttene skal jeg virkelig fortsette med! Tenk å bare ha ett produkt til både mørk og hvitvask (joda også blekemiddelet - men det hadde jeg før også) og at det i tillegg er så miljøvennlig er et stort + i margen for min del!

Ingen kommentarer: