mandag 15. desember 2008

Gode nyttårsforsetter

Så er tiden snart inne igjen. Vi feirer med fyrverkeri og kalas. Så skriver vi nytt år, og trer inn i 2009. I forbindelse med at det er nytt år er det mange som lager seg nyttårsforsetter fordi det er noe de har lyst å endre med seg selv. Jeg er helt klart en av dem. Og hvert år feiler jeg. I følge statistikkene er jeg ikke alene. Opptil 70% klarer ikke å gjennomføre sine nyttårsforsetter på den måten de selv ønsker.
I fjor klarte jeg meg bedre enn jeg har gjort noen gang. Det er nok fordi jeg har blitt eldre (ja, vi blir jo tross alt det hvert år) og fordi jeg satt meg noen forsetter jeg selv syns var inspirerende og gøy. Jeg trosset de tradisjonelle; slutte å røyke og slanke meg.
Mine forsetter gikk ut på å velge mer miljøvennlig. Jeg skulle ikke kjøpe klær til meg selv, bortsett fra gravide og ammeklær i mindre mengder og helst i økobomull, hemp eller bambus. Jeg skulle begynne å resirkulere, og kutte endel farlige kjemikalier i hverdagen.
Og jeg klarte meg bra. Jeg er stolt over å ha satt meg mål jeg selv klarte å gjennomføre. Det handler nok om å sette seg mål man interesserer seg for. Det er det som er gode nyttårsforsetter for meg. Forsetter man klarer å gjennomføre.

Ingen kommentarer: