mandag 15. desember 2008

Menneskers trangsynte syn

I dag har jeg fått en åpenbaring i form av et tvprogram. Og det var tydelig et tvprogram som bygget opp under teorien at det ikke gjør noe å være fake. Alle kvinner må kle seg sexy og bruke masse sminke for å være pen. Hva skjedde med naturlig vakker og ekte idealer?
Noen av kommentarene som kom fram i programmet var; "Hun kan ikke gå slik(uten sminke) ute, folk har forventninger til henne" og "Ta på litt rouge og bli vakrere".Dette ble altså sendt i beste sendetid på en av norges største kanaler. Hva vil et slikt program gjøre med usikre unge jenters syn på seg selv?
Hvorfor kan ikke stjerner, som andre mennesker, gå uten sminke innimellom om de vil det? Er dem pålagt å gå med sminke bare fordi de er kjendiser?
Nasjonen kever at du skal pakke på deg et tonn med sminke og allerhelst de med mest kjemikalier i slik at vi kan skape et behov for mer kosmetikk etterhvert som huden til de som ser opp til deg og ønsker å være som deg blir tettet til med gusj, og de trenger mer sminke for å dekke over det.
Hva skjedde med naturlig?

2 kommentarer:

Anne på Moseplassen sa...

naturlig kjøper ikke reklameplasser ;)

Heidi sa...

Jeg vet ikke hvilet program du så på, men jeg har reagert de gangene jeg har sett deler av "What not to wear" og slikt, hvor man nærmest blir fortalt at man ikke er kvinne - og noen ganger blir det implisitt siktet til at man er ingenting - hvis man ikke kler seg, har håret og sminker seg slik og slik.

Jeg bruker sminke veldig sjelden, og merker at enkelte synes det er upassende at jeg ikke sminker meg for enkelte anledninger.