onsdag 17. desember 2008

Hvordan er din gramatikk?

Det skal sies, jeg har aldri vært flink med gramatikk. Jeg har vel egentig alltid slurvet, og får også ofte kommentarer om at jeg snakker mitt eget språk. Jeg er veldig glad i å lage -ar endinger på ord i stedet for -er endinger.. Eksempel; snakkar, ikke snakker. Greit en del av det går i dialekten min, men jeg er vist ekstrem.
Når jeg skriver vender jeg meg om til en østlending for å få bokmålet ordentlig inn, så tenker jeg setningene jeg skal skrive på bokmål inne i hodet. Men, når jeg snakker, ja da bare går det.
I går hadde jeg og storebror funnet oss is, og spiste det til barnetv. Jeg snudde meg til han og sa: "Var det godt, vennen?" Og da fikk jeg til svar: "Du må ikke si det!" Jeg skjønte ikke mye, og tenkte at han nå var blitt sur for et eller annet, og skulle til å fortelle ham den gamle leksen om at vi ikke skal være sur bare fordi, og at vi må snakke sammen da han plutselig kommer med oppfølgeren: "Det heter ikke var, det heter ER, jeg spiser jo nå!"
Jeg satt med store øyne og måpemunn. Gutten er fire år og retter moren sin gramatikk.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha - men da er du jo en god læremester!

Stine sa...

Nei - hvordan ble jeg anonym??? Det var ikke meningen ... Jeg prøver igjen.

Jeanette sa...

Utrolig bra! :D