lørdag 13. desember 2008

Utprøvinger med ryggbæring

I dag fant jeg endelig ut at det var klart for å prøve å bære guttungen på ryggen. Jeg har alltid tenkt at det har sett skummelt ut, men har hatt som mål å prøve innen utgangen av året. Nå syns jeg han har blitt sterk i ryggen, og tenkte at det kan jo ikke skade. Jeg burde så absolutt fått gjort litt arbeid både hjemme og på nett, men det er vanskelig når lillebror er våken siden mamma har klart å spise tacosaus i dag. Men ja, tilbake til vår fantastiske bæresensasjon i kveld.
Guttungen var klar, og jeg var klar. Pappaen var også meldt slik at han kunne bistå i tilfelle. Så fant jeg fram bæreinstruksjoner på tettintill og gjorde meg klar. Ungen på kneet med sjalet rundt ryggen også kaste han rundt på ryggen. I følge instruksjonen var det lettere enn det så ut til. Jaja tenkte jeg, vi prøver, og slengte ungen på ryggen.
Det var faktisk lettere enn det så ut til å kaste den 7kgs tunge ungen på ryggen, men så var det dette med å ha med seg sjalet da. Nei, for det datt på gulvet og ungen hang halvveis på ryggen. Også begynte han å kjefte.. Pappaen måtte bistå for å få han ned, og jeg måtte innse at det nå ikke var helt riktig stund å prøve nye bæremåter på. Så da får pappaen ha ham litt mens jeg går for å vaske klær.
Vi prøver igjen vi. Litt senere.

3 kommentarer:

Marit sa...

Det tar litt tid før både bærer og den som blir bært "finner tonen", men da blir alt bare fryd og gammen! jeg bruker ikke så mye sjal (har ikke tålmodighet til å lære meg det og surre rundt med så mange meter stoff.....), men har brukt mei tai og ergosele veldig mye. Lillebror liker det antar jeg siden han begynner å le bare jeg tar fram selen min. Ta en titt innom bloggen min, der skriver jeg om en del turer med Lillebror på ryggen.

Anonym sa...

Åh, det der husker jeg - det ble noe banning og sverting og dårlig skjulte raseriutbrudd her i gården. Vi løste det med at jeg slang henne bakpå og knøyt den første knuten, før faren tok over og ordnet alt bak. Så bare strammet jeg sjalendene foran og knøyt sammen.

Plutselig en dag så var jeg så komfortabel med prosedyren at jeg tenkte at det kunne umulig være SÅ vanskelig å få henne på ryggen når faren var på jobb, og da gikk det plutselig av seg selv. :)

Nå vet jo ikke jeg hvilket sjal du har da, men du vet at det er desidert best med vevd sjal om du skal bære på ryggen, ikke sant? Elastisk på ryggen tror jeg ikke jeg ville prøvd meg på før jeg var svært sikker på hva jeg gjorde, siden det blir vanskeligere å stramme og få så tettsittende som man trenger når man bærer bak.

Naturlige Anita sa...

Takk for tips begge to.
Jeg har elastisk sjal, men dette var bare for å teste ut. Vi utforsker endel med nye bæremåter o.l for tiden. Jeg har tenkt litt på å sy/kjøpe en mei tai etter nyttår, så jeg tror det blir litt lettere å bære på rygg da. Så får jeg heller nyte den stunden jeg har med en liten som varmer brystet og lukter baby.