lørdag 5. juli 2008

Bær, det bugner snart av bær

Er du en av dem som har bærbusker i hagen? Eller kanskje du liker å plukke bær i skogen? Nå begynner de første bærene å bli modne, og i noen deler av landet kan det være aktuelt å begynne så smått å høste dem. Jeg har som tidligere nevnt i en post fått modne jorbær nå. Det kommer flere og flere røde bær på planten min for hver dag som går.

Å bruke bær (og frukter, men det er en annen sak) fra hagen eller naturen rundt seg er smart og billig. En kurv friske jordbær koster fra 15-50kr alt etter når på sesongen det er. Å dyrke bær selv hjemme koster frøene (hvis ikke du er heldig å få en avlegger slik som jeg har gjort) jord, gjødsel og om nødvendig en krukke. Jeg har fått en avlegger av markjordbær som vokser i kjøkkenbedet mitt. Det er en liten plante, og gir ikke helt den store avlingen, men det er gode bær, og stas for gutten min som mener det er hans plante å smake på bærene etterhvert som de blir modne.

Siden bær er en flerårig urt vil du, med bare en liten utgift det første året, kunne nyte bær i mange år. Bær er sunt og kan brukes til veldig mye rart.
Vi har også veldig mye solbær og rips, og jeg ser nå at de begynner så smått å bli modne. Så jeg tenkte plukke dem jeg ser er moden nå før vi reiser på ferie, og fryse dem. Også tar jeg et nytt plukkeraid når vi kommer hjem igjen fra ferien, også kanskje en gang i uken etter det. På den måten blir det ikke overveldende mengder på en gang.

Her er en fin liten oversikt over når de forskjellige bærene blir moden. Etterhvert vil jeg også legge ut en liten artikkel om de forskjellige bærene, i hovedsak de jeg har i hagen min.

BÆRTYPE - SESONG
Bjørnebær - August til september
Blåbær - Midten av juli til august
Bringebær - Midten av juli til august
Jordbær - Slutten av mai, eller ved St. Hans til juli
Multebær - August til september
Rips (hagerips) - August til september
Solbær - Juli til august
Stikkelsbær - Juli til august
Tyttebær - August til oktober

Ingen kommentarer: