tirsdag 22. juli 2008

Menyplanlegging

Hver uke planlegger jeg menyen for den kommende uken. Men, hvorfor? Hva er det som er så bra med å planlegge menyen en tid fram, framfor å gå i butikken og kjøpe det man vil ha?
Tidligere gikk vi i butikken hver dag etter jobben for å kjøpe mat. Da var klokken ofte 16, og vi var allerede sulten. Når man er sulten og går langs hylleradene frister maten så mye mer enn om man er mett og har en plan. Vi hadde som regel ikke liste med oss, og bare handlet det som fristet til middag den dagen, og kanskje dagen etter, ingen planlegging mtp hva vi allerede hadde i kjøleskapet. Det resulterte først og framst at vi kjøpte mye sukkerholdige varer fordi vi var sulten og det fristet, desserter, boller til å spise på veien hjem, brus osv. Bare tull som burde vært unngått, og som drar penger. Vi kjøpte også mye hel- og halvfabrikata fordi vi ikke orket å bruke lang tid på å lage mat. Disse posene/eskene med mat inneholder mer salt og fett enn vanlig hjemmelaget mat, og også masse konserveringsmidler slik at de kan vare lenge. (oppbevaringstid i 2-3 år fram i tid på mange av dem.)
En annen ting var alle tingene vi kjøpte som ikke ble brukt opp. Grønnsakene ble bare brukt halvveis også lå de i kjøleskapet til de hadde grodd pels før de ble kastet. Nå planlegger vi utifra det vi har i kjøleskapet og bruker opp det aller meste før det blir dårlig - det resulterer i mindre søppel.

Det er ikke vanskelig å komme igang, man må bare begynne, så går det av seg selv etterhvert.
Jeg har en oversikt over hva jeg har i kjøleskapet, fryserne og i matskapet på pcen. Har laget tre regneark, et til kjøleskapet som er delt inn i grønnsaker, melkeprodukter, pålegg og andre ting. Det samme har jeg gjort med de andre skapene, og da har jeg full kontroll på hva jeg til enhver tid har. Man trenger ikke gjøre det så kontrollert, men jeg elsker struktur og orden, og det er denne metoden som passer meg best. Det går også ann å skrive opp det man har i kjøleskapet/frysen som man har lyst å bruke, også planlegge utifra dette.
Jeg planlegger i en uke fram i tid, det er for å gjøre det lett for meg mtp handlingen, og for å ikke planlegge for langt fram pga grønnsaker som kan bli dårlig. Som regel er søndagen eller mandagen planleggingsdag, også har jeg en handledag i uken, med kanskje en ekstra dag der vi suplerer med brød, melk og frukt.

Det vi da gjør er å ta fram listene over hva vi har i skapene, og reklamene fra de lokale butikkene. Jeg har begge deler på pcen, siden jeg får reklamene på mail framfor i posten (da hadde de ikke kommet før på tirsdagen heller) Jeg bruker også veldig mye kjøleskapssøket til matoppskrift.no
Jeg planlegger først utifra det jeg har i kjøleskapet for å bruke opp det før det blir gammelt. Så går jeg videre til det vi har i frysen eller skapet. Så ser jeg på det som er på tilbud, og skriver opp de siste måltidene etter det. Om de har spesielle tilbud på ting som kan fryses kjøper jeg også litt ekstra og fryser ned til senere.
På denne måten har måltidene våre blitt sunnere, iom at vi lager mye av maten fra bunnen av, og har tid til å planlegge ekstra tilbehør. Og billigere fordi vi bruker det vi har, og det som er på salg.

1 kommentar:

Heidi sa...

Jeg lager også ukesmeny, og syns det fungerer kjempefint. Men klarer stort sett ikke å handle absolutt alt for neste uke på en gang, fordi det blir så grulig tungt å bære hjem igjen.