torsdag 3. juli 2008

Det gode liv...

Hva er egentlig det gode liv?
For min del har den meningen forandret seg oppigjennom, og den kommer helt sikkert til å endre seg igjen. Men, jeg må si at jeg ikke var langt unna å føle at vi levde det gode liv tidligere i dag.
Det er 30 varmegrader ute, og skyggen er eneste stedet man klarer å oppholde seg utendørs. Magen vokser og beveger seg mye, man har alt man trenger, og hagen bugner av planter. På beite rett ved siden av hagen går hestene, innimellom gir de fra seg et frydfult vrinsk og galloperer sammen ut på marken. I andre enden av hagen høres sauene som går på sommerbeite over veien. Dag og natt høres de vakre lydene av fuglekvitter, en deilig sang om sommer og sol. Katten smyger seg rolig forbi deg, smyger seg inntill og maler litt, før den setter avgårde etter ett insekt bare den kan se.
Mange ting begynner så smått å modnes i hagen, blomkarsen spirer som aldri før og har tatt over pallekarmbedet, men også gulrøttene i andre ende vokser merkbart for hver dag som går.
Ripsen begynner å bli rød, solbærne blå og plommetrærne bugner av små grønne plommer som forhåpentligvis skal bli spist av meg litt senere på høsten, men det er så mange her at det ikke gjør noe om fuglene vil ha de øverst i toppen av treet, de kommer ikke jeg til uansett.
Så når jeg gikk der å nøt hagen merket jeg at jordbærene var begynt så smått å bli røde. Ingenting smaker bedre enn jordbær fra din egen hage, nytt rett fra busken.

Selv om det kanskje ikke er DET gode liv, så er det virkelig tilnærmet, og akkurat perfekt for oss. Jeg tror jeg endelig trives på landet.

1 kommentar:

Merete sa...

Jeg syntes det høres perfekt ut. :)