torsdag 3. juli 2008

En ulykke kommer sjeldent alene

Jeg bor på det forblåste vestland, på en flat øy. Jeg har sikkert nevt det før også, men her må alt som ikke er boltret fast taes inn om vinden stiger såvidt litt mer enn vanlig. På fredag den 20.juli blåste det veldig her på øyen, det fikk også tre flypiloter merke, da de styrtet i sjøen og omkom.
Også her hadde vi en ulykke, ikke på langt nær så tragisk som den utenfor telavåg, men den kjennes godt i hagehjertet mitt.

Jeg har nemlig, som jeg har nevnt i tidligere tråder et plastdrivhus i hagen der solsikker, tomater, paprika, squash, agurk ++ står. Uansett hvor mye vi har festa dette drivhuset blåser det når vinden blir
sterk nok, og 15m/s var sterkt nok! For her knakk det, revna og velta. Dagen etter så det slik ut:






Disse bildene er tatt mens plantene framdeles var inni huset. Trenger jeg å si at det ikke var mange som overlevde? Det var endel hardttålende tomatplanter der heldigvis, så endel av dem står nå inne i stuevinduet. Så får vi nå se om det blir drivhus til neste år, forhåpentligvis er denne opplevelsen glemt og jeg satser på ann igjen, men jeg blir nok igjen påminnet at drivhus på en forblåst øy bør være støpt på bakken og i hardplast. (hadde vi bare eid huset selv....)

4 kommentarer:

Merete sa...

Huff da! Skjønner at det føles ille ut for deg! Hvis en av plantene mine dør så blir jeg ordentlig lei meg. Håper du ikke har fått skrekken og fortsetter med drivhus (vel boltet fast). ;) Jeg har desverre ikke noe drivhus men det er drømmen. Jeg og samboer har nemmelig funnet ut at når vi skal kjøpe oss et ordentlig hus (fremfor rekkehuset vi bor i nå). så skal vi ha stor hage slik at jeg kan dyrke gulrøtter, urter osv, og han kan ha en sandvolleyballbane (noe som jeg også kommer til å få stor glede av). Du må derfor ikke slutte å inspirere meg. :)

Anonym sa...

Hei!
Så koselig blogg du har! Måtte bare inn å lese etter at du sendte mail på flylady-gruppen.

Når det gjelder drivhus så hjelper det ikke så veldig med hardplast heller! Her fløy nemlig luken av, og nå står det her uten.. Arg.. Denne vinden...

Naturlige Anita sa...

Merete: Vi har også lyst på stor hage med tunleplass og drivhus. Samt mange bærbusker og frukttrær. Vi har forsovidt det nå, men det er så dumt at det ikke er vår egen hage.
Mannen foreslo at vi skulle pakke sammen drivhuset nå, da ble jeg sur, for jeg må jo prøve å redde det som ikke knakk...

Naturlige Anita sa...

Karianne: Så kjekt å høre fra deg her inne!
Oj, så ergelig med ditt drivhus! Håper dere klarer å ordne det.