onsdag 9. juli 2008

Økologisk halsbrannbekjempelse

Jeg var på Spar-butikken min forleden dag. Min mann er glad i is, og det var steikendes sol ute, så vi bestemte oss for å gå bort til frysedisken og se om det var noe der som fristet. Når man er 7 mnd på vei er det rart hvor lite ting man før elsket frister lengre, og omvendt. Jeg har tidligere gått langs hylleradene for plutselig å få lyst på peanuttsmør, noe jeg aldri før har likt. Men, så var det da denne isen da. Storebror fant seg en pakke med pinneis han kunne tenke seg å prøve, og mannen var med på den, men for meg så frista det liksom ikke, så jeg valgte å gå fra disken og mot kassen for å betale. I det vi sto og lesset oppå båndet kom jeg på at jeg hadde glemt kaffe, og jeg gikk for å hente det mens mannen framdeles lesset oppå båndet. Kaffeen står på en hylle rett ved siden av isen, og i det jeg gikk forbi frysen så jeg noe lyse mot meg:



Hva, økologisk is?
Den må være ny i butikken, for jeg har ikke sett den før, og den skal jeg ha.. Jeg prøvde å lete etter prisen, men fant den ikke noe sted, så jeg grabbet til meg boksen og tenke at den måtte jo prøves, uansett hvor mye den koster..


Vel hjemme sjekket jeg kassalappen, den ikke fult en literen med is kostet 49,90 (!!!) hadde jeg valgt den som lå ved siden av fra samme produsent som ikke var økologisk måtte jeg ha punget ut den nette sum av 16,90, for 2 liter.. Jeg ristet oppgitt på hodet og tenkte for meg selv at denne burde være ekstremt god før jeg la den i frysen og glemte den.


I dag har jeg hatt veldig halsbrann, det er en av symptomene man kan få når man er gravid, og jeg har ikke vært kjempeplaget av det tidligere i svangerskapet, men det blir litt mye når man flere uker på rad ikke har matlyst på kvelden fordi den dumme halsbrannen tar over. Jeg har hørt at melk kan roe det ned, men siden vi ikke hadde melk i kjøleskapet vårt begynte jeg å lete etter alternative brannslukninger, og i store frysen lå isen min å lyste mot meg. Så da måtte jeg jo prøve den da..


Og joda, slukke brann det duger den som. Den duger også som en is. Men den hadde ikke det helt spesielle som jeg syns en is burde ha for å koste 50kr literen! Jeg får se litt rundt i andre butikker om den koster like mye der, for sparen pleier å ligge litt over de andre, men jeg vet ikke om jeg vil kjøpe den igjen om den skal koste så mye. Synd, for jeg syns så absolutt vi trenger flere økologiske alternativer i matveien.


For øvrig har de også en variant med jordbær, kanskje om jeg prøver den?

1 kommentar:

Sølvis blog sa...

Den samme iskremtabben gjorde jeg litt tidligere i år - samla med meg en pakke av noe som het frutz - tror den kosta over 60 kr literen. Og enig med deg - til den prisen bør den være særdeles god.